نگاهی به ابعاد گوناگون فروش بيماری توسط شركت‌های داروسازی

ساخت وبلاگ

اكثر شهروندان ما، شركت‌هاي داروسازي و پزشكان همكار با آنان را به دليل تجويز داروهاي ضدافسردگي به همه افراد دچار نگراني و اضطراب، ارائه داروهاي معالج بيماري اخلال خلقي دوقطبي براي افراد افسرده و در نهايت، تجويز داروهاي بهبود اختلالات رواني براي كودكان دچار مشكلات رفتاري دوره كودكي، سرزنش مي‌كنند. هنوز هم موارد ديگري وجود دارد كه بايد در مورد آنها از جهت آسيب‌شناسي پيدايش و معالجه بيماري‌هاي ديگر، به بررسي پرداخت.
هم اينك در ايالات متحده حدود 200 شركت خدمات اطلاع‌رساني و آموزش در بخش پزشكي وجود دارد كه مقالات علمي پزشكان را در اختيار شركت‌هاي داروسازي قرار مي‌دهند. البته آنها در ازاي اين كار، مبالغي بين 20000 تا 40000 دلار به پزشكان مي‌پردازند. تنها كافي است كه اين پژوهشگران با امضاي قرارداد، داده‌هاي جمع‌آوري شده خود را در اختيار اين مؤسسات قرار دهند.

مثلاً مؤسسه "سي.اج.سي" كه يك گروه 40 نفري از نويسندگان ويرايشگران و كتابداران را در اختيار خود جمع كرده است، تاكنون 500 پروژه تحقيقاتي را در اختيار شركت‌هايي نظير" Pfizer"، "سانوفي - آونتيس"، "وييت"، "شرينگ پلانگ" و "آسترازنكا" قرار داده است. همچنين نرخ پذيرش اين مقالات نيز حدود 80 % مي‌باشد.

البته بايد بدانيد كه مؤسسه MECC پژوهش‌هاي ارائه شده در مورد آزمون داروي مرگبار ويوايكس ايكس را براي اولين بار در نشريه طب داخلي آنالز (AIM) با سرپرستي جفري ليسن منتشر نموده و آن را در اختيار شركت داروسازي "مرك" قرار داد. دارويي كه ساخت و عرضه و در نهايت جمع‌آوري آن از بازار را بايد لكه ننگي بر دامن اين صنعت خواند.

البته نشريات پزشكي ديگري هستند كه علاوه بر چاپ تبليغات گران قيمت شركت‌هاي داروسازي با دريافت مبالغي حدود 450000دلار، نام آنها را در ابتداي مقالات چاپ و توزيع شده از سوي اين شركت‌ها به چاپ مي‌رسانند.

در سال 2006 ميلادي، سردبير ژورنال جامعه پزشكي آمريكا (JAMA) دكتر كاترين دي‌آنجليس مجبور شد كه به خاطر انتشار مطالبي در مورد دفاع از مصرف داروهاي ضدافسردگي در دوره بارداري و ارتباط دادن ميگرن با مخاطرات مربوط به حمله قلبي در زنان، از خوانندگان نشريه عذرخواهي كند. البته اين مطالب دستكاري شده، با حمايت چند شركت چند ملیّتی و بزرگ داروسازي، در اين نشريه پزشكي به چاپ رسيده بود. همچنين پزشكان تهيه‌كننده اين مقالات هم به دريافت پول از توليدكنندگان داروهاي ضدافسردگي و بهبود دهنده عملكرد قلب، اعتراف كردند. اما ده ماه بعد، باز هم مقاله‌اي در اين نشريه به چاپ رسيد كه با همكاري شركت داروسازي مرك و پژوهشگران آن تهيه شده بود. بايد دانست كه اين مقاله توسط 3 پژوهشگر شركت مرك كه داراي سهام اين شركت نيز بوده و تاكنون 40 مقاله پژوهشي و مشاوره هم براي آنان انجام داده‌اند، تهيه شده بود. البته آنان اعلام كردند كه داراي روابط مالي با شركت‌هايي ديگر نظير "الي ليلي"، Pfizer، "روشنا"، "اسميت گلاكسوكلين"، "ويت"، "نووارتيس"، "پروكتر اندگامبل" و مرك هم هستند.

همچنين در تابستان گذشته، انجمن پزشكان آمريكا به دليل دريافت 50 ميليون دلار در طول يك سال جهت فروش اسامي و نشاني مطب و تخصص پزشكان عضو خود به مؤسسات بازاريابي فعال در جمع‌آوري داده‌هاي مصرف‌كنندگان، جهت فروش دارو به پزشكان، با انتقادات زيادي روبه‌رو گرديد. بدين ترتيب، مديران اين انجمن، پزشكان عضو خود را به خريد اين داروها، ترغيب مي‌كنند.

البته شركت‌هاي تبليغاتي و روابط عمومي، كمك‌هاي بزرگ ديگري هم به اين ابرشركت‌هاي داروسازي نموده‌اند.آنان با تهيه تبليغات مختلف تلويزيوني، راديويي، چاپي و اينترنتي، يك روز بد را به عنوان ابتلا به نارسايي پروزاك، بچه‌هاي شيطان را به عنوان نارسايي عصبي ريتالين و در نهايت بي‌خوابي و پيري را به عنوان اختلالات هورموني به شهروندان ما تحميل مي‌كنند و البته همه اين به اصطلاح بيماري‌ها، نيازمند دوره‌هاي طولاني مصرف داروهاي اين شركت خواهد بود.

مثلاً شركت بزرگ و مشهور خدمات تبليغاتي و روابط عمومي كوهن - وواف هم در پروژه‌اي تبليغاتي وجود افراد خجالتي و كمرو را به عنوان يك معضل رواني ملي معرفي كرده بود كه نيازمند مصرف داروهاي توليد شده توسط شركت پاكسيل مي‌باشد. البته آنها براي جلب نظر بيشتر، اين طرح را با حمايت گروه‌هاي نوظهور و بدون ريشه‌اي نظير "انجمن رهايي از هراس" (FFF) انجام داده‌اند.

از سوي ديگر، شركت تبليغاتي "ويت" نيز با ارائه تبليغي شاد و عاشقانه، اين پيام را به ملت ما عرضه مي‌نمايد كه "ما از زندگي خود آنگونه كه عادت كرده‌ايم، لذت نمي‌بريم، اما اگر دوست داريد كه خوابي راحت داشته باشيد و به سرعت و با آرايش روانه محيط كارتان شويد، زمان آن فرا رسيده كه از قرص‌هاي ضدافسردگي افكسور استفاده نماييد." البته آنان با پخش اين تبليغات در تلويزيون‌هاي بزرگ پلاسماي تبليغات شهري، زنان و مردان زيادي را به عنوان مشتريان داروي خود به دام انداخته‌اند.

زماني كه مردم از خود بپرسند: "آيا من به سندروم عصبي پا مبتلا شده‌ام؟"؛ "آيا من به بي‌خوابي مفرط دچار گرديده‌ام؟" و "آيا من از بي‌نظمي ادواري عصبي رنج مي‌برم؟"، آنها در تله شركت‌هاي بزرگ داروسازي گرفتار آمده‌اند.

البته بي‌ترديد مصرف خودسرانه دارو از سوي مردم، به دليل وجود تأثيرات جانبي و يا عوارض به وجود آمده ناشي از اين تأثيرات، باعث مي‌گردد كه شركت‌هاي داروسازي نياز كمتري به آزمون داروهاي خود بر روي حيوانات داشته باشند!


نويسنده:مارتا روزنبرگ - سياحت غرب، ش56

ناگفته های سیاسی،شناخت و ايضاح کانون‌هاي توطئه گر شیطانی در تحولات تاريخ معاصر ايران...
ما را در سایت ناگفته های سیاسی،شناخت و ايضاح کانون‌هاي توطئه گر شیطانی در تحولات تاريخ معاصر ايران دنبال می کنید

برچسب : شركت‌های چندملیتی داروسازی,شركت داروسازي مرك آلمان, داروي مرگبار ويوايكس ايكس, نویسنده : وب نگار webnegar بازدید : 621 تاريخ : چهارشنبه 4 تير 1393 ساعت: 3:44